Hoe gaat de transportsector de Brexit uitdaging aan
Brexit heeft een reeks veranderingen in het Europese panorama teweeggebracht, waarbij transport een cruciale maar delicate kwestie is. Transportbedrijven zijn van plan hun activiteiten met het Verenigd Koninkrijk te verminderen vanwege een gebrek aan informatie. Op 24 december hebben de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk een akkoord bereikt in overeenstemming met de handels- en samenwerkingsovereenkomst die de betrekkingen tussen de twee partijen zal bepalen zodra Groot-Brittannië geen deel meer uitmaakt van de EU.
Hoe Brexit de nieuwe regelgeving beïnvloeden
Met de handels- en samenwerkingsovereenkomst tussen beide partijen kunnen wegvervoerders hun activiteiten voortzetten zolang ze point-to-point-service leveren. Met andere woorden, Britse bestelbussen kunnen in de EU aankomen en terugkeren uit de EU, zelfs als ze niet geladen zijn, en vice versa, zonder extra kosten. Daarnaast is cabotage toegestaan voor vrachtwagens van beide kanten, met een maximum van twee operaties op elkaars grondgebied na het overschrijden van de grens. Het recht op doorreis is ook gegarandeerd via elkaars grondgebied naar derde landen of naar andere delen van hun eigen grondgebied. Er is een "landbrug" voorzien om logistieke verbindingen tussen Ierland en de rest van de EU via het VK mogelijk te maken.
RH Transport en Koeriersdiensten onderzoek naar transport- en logistieke trends in 2022
De onderzoeksresultaten weerspiegelen enige onzekerheid. Op een schaal van één tot tien is het optimisme van de transportbedrijven over de toekomst van de handelsrelaties tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk vijf. Het belang van deze score wordt benadrukt door het feit dat 40% van de respondenten vindt dat de Brexit "veel invloed heeft gehad op hun bedrijf". Niet geheel onverwacht denkt ongeveer 50% van deze transportprofessionals dat hun activiteit met het Verenigd Koninkrijk de komende maanden zal worden beïnvloed en dat deze als gevolg daarvan zal afnemen. Een van de belangrijkste redenen, met 40%, is het gebrek aan informatie en het gevoel dat deze nieuwe realiteit te veel papierwerk en bureaucratie met zich meebrengt, waarbij 86% van de respondenten van mening is dat dit het geval is. Al deze zorgen voegen complexiteit toe aan de toch al omslachtige bureaucratische problemen die ongetwijfeld een hoofdpijn zijn voor transportprofessionals.
Bron verhaal:
Auto en Transportwereld
©2023 RH Transport
-
Algemene Voorwaarden